Bazen gündem bir anda tamamen değişir. Örneğin seçim sürecinde tam partilerden birisi söyledikleriyle ilgiyi üzerine toplarken karşı taraftan bir skandal gelir ve herkes onlar hakkında konuşmaya başlar. Politikayı takip eden hemen hepimiz buna geçtiğimiz yıllarda birçok kez tanık olduk.
Kimi zaman bu durum gerçek bir gaf ya da hatadan kaynaklanır. Fakat kimi zaman da bu kasıtlı yapılan bir şeydir. Burada amaç, yemek masasının ortasına ölü bir kedi fırlatarak “herkesin istediğiniz konu hakkında konuşmasını fakat sizi sıkıntıya sokan konuyu konuşmamasını” sağlamaktır. İşte bu politik strateji yöntemine Deadcatting veya Dead Cat Strategy (ölü kedi stratejisi) adı veriliyor.
Bu yöntemin özellikle siyasette daha fazla kullanılmaya başlanmasının altında ise temel olarak medyanın geçirdiği değişim yatıyor. 24 saat süren haber akışları, sosyal medyadan anında tepki verme durumu ve son dakika haber düşkünlüğü bu tarz planlanmış manipülasyonların ve stratejilerin daha etkili hâle gelmesini sağlıyor. Bu yüzden de geçtiğimiz yıllarda birçok seçim sürecinde bu stratejinin ya da benzerlerinin kullanıldığına tanık oluyoruz.
Elbette bu durumda gazetecilerin dikkat etmesi gereken iki temel nokta var. Birincisi, seçim gibi gündemin çok hızlı değiştiği ve siyasetçilerin bu tarz taktiklere başvurmaya daha yatkın olduğu zamanlarda kendilerini korumaları ve bu taktikleri tanımak konusunda daha dikkatli olmaları gerekiyor. İkinci nokta ise, her gündem değiştiren olayın bir ölü kedi olmayabileceğidir. Kimi zaman gerçek hatalara ölü kedi muamelesi yapmak kişilere sahip olduklarından daha fazla güç atfedilmesine neden oluyor.
Kesin olan bir şey varsa ölü kedi stratejisini giderek daha sık göreceğimiz. En azından medyanın mevcut koşulları değişene ve insanlar bu tarz taktiklere karşı kendilerini savunacak okur yazarlığı geliştirene kadar.
newslabturkey.org
0 comments on “POLİTİKADA ÖLÜ KEDİ STRATEJİSİ”